Tutaj opiszę po krótce każdą Jednostkę dostępną Generałowi Leśnych Elfów. Jeżeli nie masz jeszcze listy z White Dwarfa to znajdziesz ją tutaj. Lista ta co prawda nie jest już aktualna, ale zmieniła się bardzo niewiele więc da ci pojęcie o tym co jest grane w tej armii.

Forest Lord

Według mnie nie jest on wart swoich punktów. T3 bez możliwości posiadania ciężkiego panczerza, lancy lub choćby bardinga dla konia sprawia, że nasz “Lord” ginie zbyt szybko. Jako łucznik też nie jest rewelacyjny - Glade Guardian doskonale spełnia tę rolę. Jego jedyne praktyczne zastosowanie to posiadanie Hunting Spear. Na orle z SoP jest co prawda łatwym celem no ale latający bolcik to fajna sprawa :) - z reszta to jedna z niewielu rzeczy dobrych na cieżkia kawaleriw w naszej armi - no i ma Ld 10 ktore może przeleciec 20” w turze do prawie dowolnej bitwy dorzucajac czesto bardzo cenne 2 punkty Ld.

  • Za: Może mieć Hunting Spear, Ld 10 teraz nawet BoL/HoD
  • Przeciw: T3, brak pancerza, brak ward save, bezużyteczny w walce (no maszyny rozwala)…

Archmage

Doskonały zawodnik. +1 do rzutów na Life i Beasts oraz Tree Singing po prostu rzuca na kolana. Doskonały posiadacz Acorn of Ages. Magia na bardzo wysokim poziomie - po prostu doskonały generał. Jezeli jednak masz zamiar powalczyc lepiej miec choćby GG ktory podrzuci Ld 9 gdzies gdzie jest goraco …

  • Za: +1 do czarów Life i Beasts, Tree-Singing, AoA (!!!),po prostu super.
  • Przeciw: W sumie jest bardzo wrażliwy. T3 i zero pancerza robi swoje - ale dobrze schowany jest bezpieczyn przez całą grę. Jednak to Ld 9 ktorego nie mozesz za bardzo ruszać by wspierac swoich wojaków

Glade Guardian

Może niezbyt potężny, ale z pewnością bardzo uniwersalny. Gdy posadzi się go na orle, da HoD Arrow, Shield of Ptolos, i jakoś tam uzbroi, sam on stanowi doskonałą jednostkę (za niecałe 200 p.), która jest w stanie zabić obsługę działa lub zamotnego bohatera, oraz potrafi zagrozić większym jednostkom (HoD). Bardzo dobry Bohater.

  • Za: Kombo z Orłem (!!!), S5 (z włucznią), HoD, Bardzo uniwersalny, naprawdę się przydaje. Latające Ld 9
  • Przeciw: T3, trudno o pancerz, może trochę za drogi…

Bladesinger

Niezły z niego wojak. Jak już na kogoś zaszarżuje to jest super, ale dopuki tego nie zrobi jest fatalnie. T3 i tylko ward save na 6+ (2W) sprawia niezły problem. Trzeba przyznać, że ten bohater potrafi zrobić niezłą rozpierduchę, ale i jego łatwo jest posiekać.

  • Za: W rękach dobrego gracza zabujcza broń, 4 ataki z S5, fajny pomysł. Z CoM może szybko skasować cenne maszyny a jako pojedynczy model maszeruje przy przeciwniku i jest praktycznie nie do złapania
  • Przeciw: T3, brak pancerza, bardzo wrażliwy na ostrzał.

Mage

Bardzo popularny bohater. Jeżeli chcesz dominować w magii to 2-3 Magów z pewnością ci pomoże. Szkoda że tylko Life i Beasts (może Heaven…), ale i tak jest nieźle. Tree-Singing jest super. Może mieć HoD’e ale niestety od Annuala wtedy odpada DScroll a z BS 4 nie jest już tak różowo wiec lepiej zostawić papier.

  • Za: Magia na wysokim poziomie, solidny, tani i dobry, zarówno dla łuczników jak i wojaków.
  • Przeciw: Tylko Life jest użyteczny, poza tym jest ok.

Archers

Ludzie mówią, że Leśne Elfy mają najlepszych łuczników na świecie - to prawda. Niestety łuki dysponują jedynie Siłą 3 co znacznie utrudnia woundowanie, jednak -1 do AS na krótkim zasięgu i brak modyfikatorów za długi częściowo rozwiązuje problem. Elfy te bez problemu są w stanie zabić obsługę maszyny wojennej lub oddział strzelców przeciwnika. Ciężko jest z opancerzonymi i odpornymi oddziałami po 25 wojowników, ale przecież mamy od tego inne oddziały…

  • Za: 3+ na trafienie, -1 do AS na krótkim zasięgu, możliwość wystawiania po 5 w oddziale jako oddziały do poswięcen czy po prostu trudno uchwytne cele.
  • Przeciw: S3 - bardzo ciężko się wounduje, no jednak to 13 p. za sztuke - troszke to jest.

Glade Riders

Jedni z moich faworytów. Według mnie najlepsza lekka kawaleria w grze. M 9 działa cuda i jeszcze ten darmowy reform … siła 4 przy szarży nie jest może rewelacyjna, ale zawsze to siła 4, a 18 cali ruchu, możliwość zabierania bonusu za ranki i wnoszenie do jej wyniku kilku punktów (przy wielokrotnej szarży 10 dodatkowych modeli - 2 za każdego jeźdźca ułatwia outnumber) a War Banner to dla Ridersów z włuczniami po prostu mus. Nie zapominajmy jednak o możliwości wyposarzenia konnych w łuki - to bardzo ciekawa opcja - marsz na 18 cali potem salwa (fast cavalery) i jeszcze blokuje się marsze - w razie szarży flee - Banner of Linux załatwia problem ze zbieraniem. Dla mnie Glade Riders to najlepsza jednostka corowa Leśnych Elfów.

  • Za: M9 (!), możliwość posiadani łuku, zabierają bonusy za ranki, War Banner, doskonale blokują marsze, świetnie radzą sobie z maszynami jednym słowem oddział po prostu rządi i to za 175p (nie biore championa)
  • Przeciw: Siła 4 przy szarży nie zgina kolan, strasznie drogie figurki, lekki pancerz (jeden celny strzał z katapulty i oddział może zbiec z pola …).

Glade Guards

Kiedyś wydawało mi się, że ci słabo opancerzeni piechurzy (5+/4+) o małej sile i wytrzymałości (po 3) nie potrafią nic zdziałać w walce. To jednak nieprawda - za 275 punktów mamy kostkę 5x5 w full commandem, która wnosi do walki +4 CR (no i 10 ataków z siłą 3), a to już całkiem sporo. Warto również nadmienić, że stają się oni potencjalnym celem ostrzału, pozwalając naszym kluczowym jednostkom zająć dogodne pozycje bez większych strat.

  • Za: Combat Resolution (!), dużo ich, atakują z 2 szeregów, bardzo duża mobilność jak na rank & file.
  • Przeciw: S3 - niestety to prawie wszystkie elfy…, lekki pancerz w połączeniu z T3 sprawia, że w walce łatwo ich zabić (nie mówiąc już o kuszach)

Scouts

Niewątpliwie najsłabsza propozycja specialowa w naszej liście. Doskonale nadają się jednak do armii łuczniczych - cóż tu pisać, jednostka ta jest identyczna jak łucznicy tyle, że za +2p/model i jednego Special Slota dostajesz skirmish i scout.

  • Za: Skirmish: -1 do trafienia z dystansu ratuje życie ( a jak stoją w lesie to już w ogóle…), scout: kto lubi iść - no bo nie maszerować - koło ciągle strzelającego oddziału elfów.
  • Przeciw: Special slot za nieco lepszych łuczników - sama jednostka jest ok, ale WE mają o wiele lepsze propozycje do tego slota…

Great Eagle

Doskonały potwór do zasłaniania kluczowych jednostek. Stawiasz takiego przed najlepszymi oddziałami strzelającymi wroga i on albo strzela do niego (puszczając wolno inne twoje jednostki), albo zostawia go (narażając swoje mszyny lub samotnych magów na szarżę). Bardzo mobline niewielkie stworzenie będące w stanie własnoręcznie zająć się obsługom działa lub samotnym magiem.

  • Za: Mobilność, doskonale zasłania inne jednostki, świetny do gonienia uciekających, łatwo może znaleść się na tyłach wroga.
  • Przeciw: Brak AS (!).

War Dancers

Jedni z moich ulubieńców. Niby to takie zwykłe elfy (T3,S3) ale ich doskonałe tańce czynią z nich prawdziwych zabujców - killing blow zrzuca z siodeł najbardziej opancerzonych jeźdźców i zabija cheraktery, +1 S doskonale radzi sobie z Orkami i Krasnoludami, unbraekable sprawia, że można wszystko zatrzymać w miejscu, a zabieranie bonusów za ranki pozwala złamać nawet największą jednostkę przeciwnika. Dodać do tego należy 2 ataki każdego modelu 6+ Ward Save i Magick Resistant 1 i mamy War Dancerów - doskonałych zabujców w skirmishu.

  • Za: Wszystko
  • Przeciw: nie mają S10 i szeregów :)

Warhawk Riders

Osobiście mnie nie przekonują. Nie grałem nimi jeszcze ale 40 mm podstawka (ta od Treemana) S3, T3 jakoś mnie nie przekonują. Mobilność to ich mocna strona ale za te same punkty wolę bohatera na orle - według mnie o wiele bardziej skuteczny.

  • Za: Szybkość i manewrowość, mogą mieć łuki i dobrze blokować marsze.
  • Przeciw: mają problemy z obsługą działa krasnoludzkiego (maksymalnie 2 modele walczą 2 S3 i 2 S4 ataki nie zabiją obsługi), bardzo wrażliwe na ogień, zajmują kupe miejsca na polu bitwy, koszmarnie drogie figurki (!)

Dryads

Kolejny oddział z górnej półki. S4, T4 - tak potrzebne naszej armii. Możliwość dodania +1S rozbije każdy pancerz, +1A sieje postrach wśród zwykłej piechoty, 6 ‘to hit’ powstrzymuje szarżę każdego oddziału jazdy i poradzi sobie nawet z najbardziej wypakowanym generałem (czasem to mi się ¶maić chce jak widze te wybujane demony które nic nie mogą zrobic :). Ta jednostka jest po prostu wielozadaniowym, chodzącym po stole zniszczeniem siejącym dookoła strach.

  • Za: Wszystko
  • Przeciw: Problemy z Combat Resolution - nuby nic nie stracisz z 6, ale jak są szeregi i sztandar to jak sam za dużo nie zatłuczesz to możesz nie postać.

Treeman

Ten siejący terror osobnik złamał już nie jeden oddział. S5 i T6 uskrzydlają, a roten to the spot (nie breakuje dopuki nie zostanie zraniony) sprawia, że ciężko go dopaść. Niestety 4 ataki (nawet z siłą 5) nie są w stanie poczynić większych szkód, a szczęśliwy rzut goblina może zabić 1/8 naszej armii. Ale najwiekszy plus to to że Treeman sam kasuje ranki - po prostu super - bo jako monster łatwo się rusza i można go zawsze jakos wkręcic na tą flankę.

  • Za: Terror, Bound Spell (!!!), S5, T6 fajna i niedroga figurka.
  • Przeciw: 250 p. w jednej figurce to jednak trochę za dużo, w ogóle nie odporny na maszyny wojenne i magię (np. ognia).

Way Watchers

Nie będę się rozpisywał - ci panowie po prostu wymaitają !!! Widzą przez 4” lasu (strzelają będąc niewidzianymi), mogą wystawić się bliżej niż 10” od wroga, +1 atak jak szarszują z lasu i zmuszenie przeciwnika do Hold sprawia, że są doskonali do ustawiania wielokrotnych szarż. Po prostu super.

  • Za: Doskonale blokują marsze, zagrorzenie dla każdej maszyny, samotny charakter - jaki samotny charakter?, Po prostu brak mi słów + najlepsze figurki w całej grze.
  • Przeciw: Nadal S3 z łuków - strasznie ciężko o woundy